Roasterd veggie avocado pizza

10:23 p.m.

Heyhoi! Zoals ik al een aantal keer heb aangekondigd begin ik binnenkort een 'healthy food line' waarbij ik jullie een kijkje laat nemen in mijn leven. Ik begin met een varriant van PIZZA. Ik bedoel wie houd er nou niet van pizza..? 


Helaas is pizza een ongezonde maaltijd en past daarom niet binnen mijn levensstijl. Toch heb ik een ontzettend lekkere en gezonde pizza variant! Ik heb zelf geen foto's gemaakt van het proces, in dit artikel laat ik de foto's zien van het recept dat ik gebruikt heb.

Als pizza bodem heb ik zelf brood gemaakt. Je kunt deze stap ook overslaan en kant en klare pita boordjes gebruiken, maar zelf vond ik het wat gezonder en leuker om de bodem zelf te maken. Voor het officiële recept klik je hier. Ben jij benieuwd naar mijn recept? Lees dan snel verder!

ZELFGEMAAKT PITA BROOD

INGREDIËNTEN
·         2 eetlepels gist
·         1 eetlepel suiker
·         2/3 cup lauwwarm water
·         1/2 cup lauwwarme melk
·         1 eetlepel olijf olie
·         1 theelepel zout
·         3 cups bloem – naar keuze

Wat moet je doen?
1.   Meng in een wat grotere kom de gist, suiker, water, melk, olijf olie en 1 cup bloem met elkaar tot alles goed is gemengd. Ik heb dit gedaan met een houten lepel.
2.   Voeg, onder het roeren toe, langzaam meer bloem toe totdat het deeg steviger begint te worden. Kan je er niet meer met je lepel in roeren? Stop dan met het toevoegen van bloem! En kneed het bloem met je handen voor 4 tot 5 minuten.
3.   Doe de deeg bal terug in de kom en laat deze reizen voor een uur.
4.   Verdeel het deeg in zes tot acht gelijke stukjes, laat deze stukjes ook opnieuw 10 tot 15 minuten rusten.
5.   Vervolgens kan je beginnen met rollen. Probeer om elk stukje brood even groot en even dik uit te rollen.
6.   Leg het stukje brood in een pan en laat zonder olie of boter goud worden aan beide kanten.
(!) LET OP: zijn jou broodjes erg dik? Dan duurt het langer tot de binnenkant ook gaar is, doe het vuur daarom niet hoog!

7.   Herhaal dit proces met al je andere broden. Je kan ze eventueel ook besmeren met wat margarine zodat ze een lekkere romige smaak krijgen.



___________________________________________________________________________


Gezonde pizza VARIANT
INGREDIËNTEN
·         400 gram groente mix of zelf gesneden groenten
·         200 gram kikkererwten
·         IJsberg salade
·         1 tomaat
·         Een paar olijven
·         100 gram mais
·         100 gram geraspte kaas
·         1 eet rijpe avocado
·         Olijfolie
·         Kruiden naar keuze


Wat moet je doen?
1.   Snij de groenten of gebruik een al voor gesneden zak met groenten. Leg deze in een kom en marineer deze met kruiden naar keuze. Lek de kikkererwten uit en marineer ook deze in de kom met groente (kikkererwten uit de oven zijn enorm lekker en gezond!)
Ik heb gekozen voor: paprika poeder, knoflook poeder, Italiaanse kruiden, peper, zout, gedroogde oregano en gedroogde mint. Vergeet niet om minimaal 1 eetlepel olijf olie toe te voegen aan je groenten, anders drogen deze uit in de oven!
2.   Verdeel de groenten op een ovenplaat en laat deze in de oven bakken tot het resultaat wat jij lekker vind.
3.   Snij een hele avocado in kleine stukjes en prak deze vervolgens met een vork. Meng hierbij 1 eetlepel olijfolie en wat peper en zout. Laat deze rusten tot de rest klaar is.
4.   Maak ondertussen wat verse producten klaar. Snij de tomaten, ijsbergsla, olijven.
5.   Als de groenten klaar zijn kan je beginnen met het beleggen van je pizza.
6.   Smeer als bodemlaag de avocado saus over je pitabroodje, eventueel kan hier wat pesto aan worden toegevoegd. Beleg vervolgens met de oven groente, verse producten, je mais en tot slot wat kaas.

7.   Eetsmakelijk!

You Might Also Like

0 Reacties